
100 години железопътна линия Мездра - Видин
- ЖП и метро транспорт
- Текст:

Държавно предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Община Видин ще отбележат официално 100 години от завършването на VІІ железопътна линия Мездра-Видин. Въвеждането в експлоатация на този участък осигурява железопътната връзка между София и Видин.
Празничната програма ще се проведе на 4 юли (вторник) в гр. Видин и включва:
12:00 ч. - Откриване на юбилейна плоча по повод годишнината на жп гара Видин (страна откъм пероните)
12:30 ч. - Празничен коктейл в сградата на Художествена галерия „Никола Петров“, гр. Видин и представяне на юбилейното издание сборник-монографии на инж. Иван Гогев „Железният път като вдъхновение“
В галерията ще бъде подредена изложба под наслов „100 години железопътен транспорт до Видин“, подготвена от Държавен архив – Видин със съдействието на Община Видин.

Тържественото откриване на линията Мездра-Видин, 01.07.1923 г. В средата с каскета- цар Борис III.
Информация за годишнината:
В периода 1895-1900 г. се извършва проучване за железопътно свързване на Лом и Видин със София, като първоначалното намерение е било да се построи линията между гара Мездра и Лом, след което с железен път, изграден покрай Дунава да се стигне до Видин. Скоро след това, през 1904 г. е направено проучване за връзка по долината на река Огоста, а само година по-късно следва ново проучване, при което бъдещото трасе на линията вече преминава през Брусарци.
Окончателното решение, което се приема, е като основно направление да се изгради железопътната линия Мездра-Брусарци-Видин с дължина 181 км, а като отклонения от нея да бъдат построени Бойчиновци-Берковица с дължина 37,6 км, и Брусарци-Лом с дължина 24,4 км. За изграждане на железопътната линия и двете й отклоненията, в края на месец май на 1908 г. след проведен търг, строителството е възложено на търговската банка „Кирил Кирчев и С-ие“- София, при договорирана строителна стойност за целия обект 22,725 млн. златни лева. Впоследствие банката създава акционерно дружество „Главно предприятие за построяване на железопътна линия Мездра-Видин“, което поема организацията и изпълнението на строителните работи. Съгласно договора, те трябва да продължат не повече от три години, и следва да приключат в края на м. юли 1911 година. Този срок обаче не е спазен, и правителството е принудено да го продължи с още две години.
Началото на първата Балканска война през м. септември 1912 г. допълнително променя строителните планове. В напреднала фаза е само строителството в участъка Мездра-Брусарци и отклонението за Лом. Решено е работата да продължи със силите на железопътните строителни части на действащата армия, които са подчинени на Управлението на железопътните съобщения. Съдействие оказват и инженерни войски. Участъкът Мездра-Брусарци-Лом е въведен в редовна експлоатация на 18.09.1913 година.
Няколко дни преди това, на 14.09.1913 г. Главното предприятие. отправя искане за анулиране на договора. Правителството отказва да уважи това искане на акционерното дружество и продължава строителните работи в участъка Брусарци-Видин за негова сметка. До средата на м. май 1916 г. е завършено строителството на отклонението Бойчиновци-Берковица. Военновременните ограничения до 1918 г. и последвалите след войнитесътресения в националното стопанство забавят изграждането на линията към Видин, и тя е предадена за експлоатация едва на 01.07.1923 г. Основните й технически параметри: минимален радиус на хоризонталните криви 300 м и максимален надлъжен наклон 25 промила, са напълно в духа на изискванията за железопътно строителство от онова време. Присъствието при откриването на линията на цар Борис III е свидетелство, че то е било събитие с национално значение.
От 1953 до 1964 г. горното строене на железопътната линия Мездра-Видин е подновено (за първи път в България по механизиран способ) с тежкия тогава тип релси S-49, с дължина 24 и 25 метра. В периода 1983-1988 г. линията е електрифицирана.
С реализацията в близките години на големия инфраструктурен проект „Модернизация на железопътната линия Видин – София “, на Северозападна България ще се осигурят железопътни линии с най-съвременно качество. Мащабните по обем строителни дейности са с прогнозна стойност над 2 млрд. евро. Проектът предвижда в много участъци железният път да бъде изграден по съвсем ново трасе, като се реконструира железният път с по-тежък тип релси, изгражда се изцяло нова контактна мрежа и много нови инженерни съоръжения. След реконструкцията, новоизградената железопътна линия ще отговаря на последните изисквания за сигурност, надеждност и оперативна съвместимост. Влаковото движение ще може да се извършва със скорост на движение до 160 км/ч за пътнически и 120 км/ч за товарни влакове
Още по темата във
facebookСподели тази статия в:

Световните цени на петрола намаляват с 1,7%

Търговската война между САЩ и Китай застрашава и руската икономика

Amazon изстреля в орбита първите си интернет спътници

Край на последния европейски оазис със „златни паспорти”

Светът отбеляза рекордни военни разходи от края Студената война

СЗО заяви за ускоряване на развалянето на продукти поради глобалното затопляне

Въпреки разногласията заради търговската война, Китай ще сподели лунните проби със САЩ

САЩ и Украйна могат да подпишат тази седмица сделката за ресурсите
