Учени доказаха, че на Венера никога не са съществували океани

Учени доказаха, че на Венера никога не са съществували океани Снимка: ferra.ru

От тези отговори зависи може ли на Венера да има живот

Учени от Университета в Женева и Националния център за компетентност в областта на планетарните изследвания в Швейцария публикуваха изследване с доказателства, че на Венера никога не са съществували океани. Въпреки, че в научната среда тази тема е повдигната отдавна и специалистите имат противоположни мнения.

Както пише изданието Nature, в което е публикувана работата на изследователите, на нашата планета океаните съществуват почти четири милиарда години, а били ли са те някога на Венера, няма еднозначен отговор. Такива изследвания в професионалната среда се считат за важни, тъй като не толкова отдавна на Венера бе открит един от маркерите на живота - фосфинът. Следователно, отговорът на въпроса за съществуването на океани на Венера е отговор и на това, възможен ли е живот на тази планета.

Източникът пише, че учените са приложили сложни триизмерни модели - такива, които се използват за моделиране на сегашния климат на Земята. Въз основа на тях специалистите сравняват развитието на атмосферата на Земята и Венера в течение на определено време.

Оказва се, че "в младостта" повърхността и на двете планети е била разтопена, на тях би могло да има вода само под формата на пара. С помощта на моделиране учените проследяват, че температурата на Венера никога не е падала толкова ниско, че водата в атмосферата й да образувала капки дъжд, които биха могли да паднат на повърхността. Ето защо водата е оставала в атмосферата под формата на газ.

Причината според учените са облаците, които се образуват главно на тъмната страна на Венера. Тези облаци предизвикват мощен парников ефект, който не позволява на Венера да се охлади толкова бързо, колкото се смяташе преди.