Кои фирми са сред основните замърсители в ЕС?

Кои фирми са сред основните замърсители в ЕС? Снимка: Photo by @cshong on Unsplash

Средиземноморската корабоплавателна компания (СКК) се издигна над Ryanair и две електроцентрали в класация на най-големите емисии на въглероден диоксид в ЕС през 2019 г.

СКК вече е на седма позиция, а Ryanair на 8-мо място в топ 10, който се основава на данни на Европейския съюз. Шест немски завода и две полски предприятия запълват останалите осем позиции.


Класацията беше съставена от мозъчен тръст „Транспорт и околна среда" (T&E) и изчисли, че СКК е произвела 10,72 милиона тона въглероден диоксид през 2019 г., докато Ryanair емитира 10,53 милиона тона. И все пак СКК и Ryanair отделят по-малко въглероден диоксид от най-големите електроцентрали в списъка, работещи на въглища.


Челното място в класацията се заема от полската ТЕЦ Белхатов, следвана от електроцентралата с лингвитни въглища Neurath и електроцентралата Niederaussem в Германия. Средните позиции над корабоплаването и Ryanair се заемат отново от немските Яншвалде, Weisweiler и Boxberg. 


Мозъчният тръст одобри включването на корабоплаването в системата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ) преди гласуването по въпроса в Европейския парламент в понеделник (06 юли). Като кара електроцентралите, фабриките и авиокомпаниите да плащат за замърсяването си, СТЕ цели да намали емисиите на въглероден диоксид.


Енергетиката и други сектори намаляват годишно емисиите си в отговор на регламентите на ЕС, но замърсяването от корабоплаването остава незасегнато", каза Фаиг Абасов, мениджър на корабоплаването в T&E. Абасов призова евродепутатите да гласуват за система, която „най-накрая кара корабите да плащат за своите емисии и реинвестират пари в по-чисти съдове".


Въпреки това, дори да бъдат принудени да плащат за емисии, корабните фирми в блока все пак ще плащат седем пъти по-малко от камионите, които имат по-високи данъци за гориво.


Изследователският център заяви, че включването на корабоплаването в СТЕ трябва да бъде допълнено със стандартите за въглероден диоксид, които в крайна сметка да гарантират декарбонизацията на корабоплаването до 2050 г.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: