Колко обедня един чешки милиардер в Китай

Колко обедня един чешки милиардер в Китай Снимка: www.pixabay.com

Начинанията на Петр Келнер удариха на камък.

Кризата и милиардерът

Чешкият милиардер Петр Келнер стъпи в Китай с идеята да умножи богатството си, което възлиза на стойност 10 млрд. долара. Но вместо това той стана свдетел на срив на потребителските кредити на пазара вследствие na ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса. От януари досега богатството му намаля с 2,5 млрд. долара. А това се случи предимно заради понижаването на стойността на неговия дял в Home Credit, която е собственост на Келнер, на стойност 1,5 млрд. долара. 

През ноември компанията Home Credit NV се отказа от план за първично публично предлагане за 1,5 млрд. долара на борсата в Хонконг, след като инвеститорите настояваха за по-ниска пазарна оценка.  

Според Милан Томанек, говорител на Home Credit: „Коронавирусната пандемия ще продължи да оказва негативно влияние върху бизнеса на компанията. Точното определяне на ефекта в този момент, когато пандемията все още не е приключила, би било спекулация.“

Кой е Петр Келнер?

Петр Келнер е роден в Чехословакия през 1964 г. Той следва икономика и работи като дистрибутор на офис оборудване малко след свалянето на комунистическия режим в страната през 1989 г. През 1991 г. Келнер създава фонд и с помощта на чуждестранни инвеститори придобива дялове в 202 компании, като впоследствие основава холдинговата компания PPF.

Днес операциите на PPF обхващат финанси, телекомуникация, биотехнологии и недвижими имоти, а Келнер контролира близо 99% от компанията. Подразделението Home Credit, което е основано през 1997 г., вече е една от най-големите компании за потребителски кредити в Централна и Източна Европа.

Опитът в Китай

Компанията влезе на пазара в Китай за първи път през 2007 г., като оперира в страни, където търсенето на потребителски кредити расте паралелно с доходите на населението.

Сега икономиката на Китай се отваря отново, а влиянието от ограничителните мерки ще е все по-очевидно. „По-малко хора имат желание да си организират пътувания до далечни дестинации и по-малко хора са склонни да си купят луксозна чанта или автомобил. Покупката на автомобил не се счита за необходимост сега, защото потребителите могат да изберат да работят от вкъщи“, обяснява Джеймс Чанг, партньор в подразделението на PwC в Китай. 
 

„Тези фактори продължават да оказват негативно влияние върху обема на нови потребителски кредити“, допълва той.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: