Парламентът разисква реформата в политиката за пътните такси

Парламентът разисква реформата в политиката за пътните такси Снимка: mrrb.bg

Подготвени за толуване са 10 800 км републикански пътища

Подготвени за толуване са 10 800 км републикански пътища, каза вчера (18 декември) в парламента министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на разисквания относно реформата в политиката за пътните такси, съобщиха от пресслужбата на МРРБ.

"Политиката ни в бъдеще ще е към промяна в обхвата на платената пътна мрежа, като поетапно ще бъдат включени повече пътни участъци, които се използват интензивно от тежкотоварния трафик, както е и в други европейски държави. Това ще бъде осъществено чрез промяна на съответните актове и съобразно икономическата обстановка в страната, както и в продължение на активния диалог с транспортния бранш", каза още Аврамова.

"Бъдещето е дигитализацията и то не може да бъде спряно", заяви Аврамова и напомни, че доскоро винетните стикери се лепяха по автомобилите, а днес винетки се купуват онлайн, от удобството на дома или дори направо от телефона. Системата непрекъснато се надгражда с нови функционалности в услуга на потребителите и в помощ на правоприлагащите органи.

Министърът коментира, че от две години България има работеща, надеждна и бърза електронна система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа, която работи в услуга на хората и подпомага контролните органи и институциите. Ползите от нейното съществуване растат с всеки изминал ден. За съжаление въвеждането на тол системата за тежкотоварния трафик съвпадна с ковид-пандемията, напомни регионалният министър и отбеляза, че транспортният сектор също преминава през своите проблеми. 

Въпреки това, анализите показват, че приходите от тол такси имат ръст от 6% спрямо постъпленията през миналата година от електронни винетки за моторни превозни средства над 3,5 т. Увеличението е въпреки намаляването на превозите и превозните разстояния и реалното таксуване на 3115 км пътища. 

Анализът показва също, че тежкотоварният трафик се обслужва основно от каналите на Агенция "Пътна инфраструктура", през сайта и мобилното приложение, през терминалите за самообслужване и през пунктовете в областните пътни управления. Делът е около 66%. Най-ползваната услуга е маршрутната карта.

Българската система е сложна и една от най-ефективните в съотношение качество/цена, каза още регионалният министър. Аврамова обясни, че в сравнение със системите в страни като Германия, Австрия или Словакия, дори при текущото си покритие, цената ѝ на придобиване е в пъти по-ниска, не само като обща стойност. Освен това системата таксува едновременно тежкотоварния трафик на база изминато разстояние и леките автомобили на база време. Обичайно в другите държави двата метода се въвеждат, поддържат и оперират независимо.

Електронната система е и инструмент за контрол и превенция на сивата икономика. Трябва да бъдат отчетени не само преките ползи от въвеждането ѝ като осигуряване на средства за ремонт и изграждане на републикански пътища, лесен начин за заплащане, справедливост при заплащането на тол такси по схемата „който руши повече, заплаща повече“, а и косвените. 

Данните показват, че са декларирани повече реализирани курсове от транспортните фирми, което е реален успех за изсветляване на сектора. Това означава по-големи приходи от данъци в хазната, както и равнопоставеност на всички превозвачи, обърна внимание министърът.

 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: