Учените потвърдиха: Има вода на Луната

Учените потвърдиха: Има вода на Луната Снимка: Pixabay

Американски учени съобщиха, че са успели със сигурност да идентифицират молекулярна вода на лунната повърхност.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature Astronomy. В друга статия в същото издание авторите уточняват за какви обеми вода става въпрос, според тях, и описват подробно къде тя може да бъде открита.

По-рано спектрални изследвания вече бяха потвърдили за признаци на хидратация на повърхността на Луната, особено близо до южния й полюс. Въпреки това досега не бе възможно да се разграничи свободната вода от хидроксилната група, свързана с минералите.

Новите данни, получени със спектрометъра на стратосферната обсерватория SOFIA, инсталирана на борда на самолет, летящ в стратосферата, ясно сочат за присъствието на спектралната сигнатура на водата, което не е типично за други хидроксилни съединения.

В друго изследване на Колорадския университет пък са изследвани така наречените студени капани по лунната повърхност – сенчести региони,  в които никога не проникват слънчеви лъчи. Според учените температурата в тези райони постоянно е около минус 180 градуса по Целзий и ако веднъж вода е попаднала в тези капани, тя ще остане там за неопределено време в замръзнало състояние.

Като цяло въз основа на данните, получени от орбиталния апарат Lunar Reconnaissance Orbiter на НАСА, изследователите изчисляват, че общо до 40 000 квадратни километра от лунната повърхност може да са покрити с воден лед. Те смятат, че резултатите от техните изследвания са от съществено значение за бъдещите мисии до Луната.

Според учените разполагането на лунните бази трябва да се планира в полярните области на Луната, където водният лед трябва да присъства почти навсякъде.