Експерти: Издателите да махнат ненужните картинки в детските книжки

Експерти: Издателите да махнат ненужните картинки в детските книжки Снимка: pixabay.com

Американски учени съветват да се махнат половината от илюстрациите в детските книги.

Твърде многото детайлни и несъществени илюстрации в детските книги затрудняват концентрацията на децата и „усвояването на знания" от тях, показва проучване на американски експерти.

Цветните картинки, предназначени да мотивират младите читатели, могат да имат точно обратния ефект - да ги отдалечат от съдържанието на текста.

Въпреки че четенето се счита за „основна врата към знанието“, около 20 процента от децата във Великобритания не отговарят на минималното ниво на грамотност.

Детските книги обикновено включват привлекателни илюстрации, за да помогнат на читателите да си представят героите и мястото на историята.

Проучванията, които са проследили движенията на очите на деца, обаче установяват, че твърде многото снимки могат да са вредни.

За много деца четенето е трудно“, казва авторката на статията и психолог Анна Фишър от университета „Карнеги Мелън“ в Питсбърг, Пенсилвания.

Прекалено многото изображения могат да отклонят погледа на читателя от текста и да замъглят фокуса, необходим за разбиране на историята.

В своето проучване д-р Фишър и нейните колеги дават на група възрастни детска книга и ги молят да идентифицират кои снимки в книгата са забавни, но не са от съществено значение за разбирането на историята.

След това тези разконцентриращи снимки са премахнати от втората половина на книгата, преди книгата да попадне в ръцете на 60 американски ученици от първи и втори клас (на възраст между 6 и 8 години) за четене.

Използвано е преносимо устройство за следене на движението на очите, за да се установи колко пъти всеки ученик пренасочва погледа си от текста към изображенията на страницата.

Екипът установява, че децата движат погледа си по-малко, когато четат редактираната половина на книгата, и постигат по-високи резултати относно разбирането на текста.

През тези начални училищни години децата са в преходен период, в който от тях все повече се очаква да четат самостоятелно“, казва авторът на книгата и психологът Касондра Енг, също от университета „Карнеги Мелън".

Резултатите от изследването - допълва тя - ще ни позволят да проектираме материали, основани на теории за обучение, които могат да бъдат най-полезни за децата и да обогатят техния опит с технологиите.

Екипът също така прогнозира, че децата, които са по-склонни да отклоняват поглед от текста, докато четат, най-вероятно ще почерпят повече знания от редактираната версия.

Д-р Фишър и колегите й предлагат на авторите, илюстраторите и издателите да обмислят премахването на разсейващи и ненужни снимки от образователни материали за най-малките читатели, които за първи път се докосват до магията на четенето.
 

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: