Създадени са генетично модифицирани животни, които могат да станат сурогатни бащи

Учени са създали генетично редактирани животни, които според тях могат да служат като „супербащи“ или „сурогатни бащи“. Това съобщава BBC, позовавайки се на изследване, публикувано в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Свинете, козите, говедата и мишките произвеждат сперма, която носи генетичния материал на донорните животни. Изследователите са използвали високотехнологичен инструмент за редактиране на гени, за да деактивират мъжкия ген за плодовитост в животинските ембриони. В крайна сметка животните се раждат стерилни, но започват да произвеждат сперма след инжектиране на клетки, произвеждащи сперма от животни - донори.

Тази техника ще позволи на сурогатните самци да произвеждат потомство, което да носи генетичния материал на ценни елитни животни като, например, породисти бикове, обясняват учените.

Те добавят, че това ще бъде стъпка към генетично подобрение в животновъдството за интензифициране на производството на храни.

Професор Джон Оутли от Университетския колеж по ветеринарна медицина във Вашингтон заяви, че новото откритие може да има голямо влияние върху продоволствената безопасност в целия свят.

Вече е потвърдено от учените, че сурогатните производители имат активна донорска сперма. а у експерименталните мишки се е родило здраво потомство, носещо гените на донора на сперма. По-големи животни все още не са отглеждани по новия способ. Но професор Брус Уайтлоу от Института „Рослин" към Университета в Единбург вече заяви, че изследването е предоставило убедително доказателство за концепцията.

Това показва на света, че тази технология е реална. Може да се използва'- подчертава той. - Сега трябва да решим как най-добре да я използваме продуктивно за изхранване на нарастващото ни население."

Според изследователите новата технология за размножаване също така може да помогне за запазването на застрашените видове.

Например замразените сперматозоиди от носорог могат да се използват за възстановяване на застрашен вид. Учените обаче предупреждават, че скоростта на прилагане на новия метод зависи от политиците.

Генетично редактираният добитък все още не е одобрен за консумация от човека поради опасения относно безопасността на продуктите, етиката и хуманното отношение към животните.