Стойността зад рейтингите на мобилните приложения

Стойността зад рейтингите на мобилните приложения Снимка: Business of Apps

Разработчиците на приложения от години използват специфични модели, които да наклонят люлката на пристрастието на потребителите в тяхна полза. Но какво всъщност се крие зад 5-те звезди?


В наш материал ви запознахме с начина, по който приложенията са оценявани от потребители. И по-точно - кзк разработчиците използват отношението на хората в конкретен момент, за да получат възможно най-висок рейтинг в App Store. И въпреки регулациите, въведени от Apple, вратички как да се заобиколят тези указания също съществуват.


Има доказателства, че разработчиците са намерили множество начини да играят системата, без да нарушават правилата на Apple. Когато ги питат за техните тактики, разработчиците посочват собствените указания за подкани в приложението на Apple, в които се казва: „Изпратете заявката, когато потребителите най-вероятно изпитват удовлетворение от приложението ви, например, когато са завършили действие, ниво или задача."


Едно непредвидено последствие от рамката на Apple ограничава разработчиците да искат от отделни потребители рейтинг само три пъти годишно за приложение с цел да се избегне дразнене на потребителите. Това стимулира разработчиците да изградят „алгоритми в стил Black Mirror“ (британски дистопичен технологичен телевизионен сериал) - за да разберат кога потребителите са най-доволни, казва Брайън Ливайн, вицепрезидент по стратегия и анализи в Mobiquity.


В резултат рейтингите на App Store са компрометирани в полза на доминиращите играчи, казва г-н Левин. „Това е антиконкурентно, защото само големите компании с повече пари са в състояние ефективно да се възползват от тази ситуация“, добавя той.


Той твърди, че по-високите рейтинги могат да задушат иновациите, тъй като разработчиците могат да създадат посредствено приложение и все пак да получат рейтинг от 4,5 звезди. „По много приложения не се работи, колкото би трябвало, защото всички индикации са, че клиентите ги харесват“, казва той.


Колко точно са скочили рейтингите, е трудно да се определи, тъй като Apple не предоставя пълни данни и история на рейтингите. Но трети страни са документирали широко разпространена инфлация на рейтингите след въвеждането на iOS 11.


Сред седемте най-големи банкови приложения в Америка рейтингите, които варират между 1,2 и 4,9 звезди в началото на 2017 г., сега са 4,8 звезди за всички. В магазина на Google Play за устройства с Android най-високата оценка сред същите тези приложения е 4,7 - най-ниската е 4,4.


Когато г-н Ливайн анализира клъстер от осем популярни приложения, които са въвели подканата за оценяване в приложението, той открива, че средният резултат се е покачил от 3 звезди до 4,7 звезди в рамките на шест месеца, докато броят на потребителските оценки е нараснал с коефициент 62. Писмените отзиви обаче нямат голяма тежест, тъй като разработчиците могат да филтрират много от рейтингите с една звезда и да увеличат по-високи резултати, без дори да използват сложни техники.


Най-простият метод, казва Apptentive, чиито клиенти включват eBay, CNN и Alaska Airlines, се нарича „любовен диалог“. Той препоръчва на разработчиците да насочат потребителите към обикновено съобщение. „Обичате ли [това приложение]?“ Когато потребителят кликне „не“, той се насочва към частен канал за обратна връзка. Когато кликнат върху „да“, те получават официалния интерфейс за оценяване на Apple.


Статистическите данни на Apptentive обаче показват, че около две пети от потребителите, които натиснат „не“ в любовния диалог, се считат за риск и се отклоняват от публичен преглед. „Причината, поради която приложението ви няма пет звезди, е, че начинът, по който искате обратна връзка в приложението, е неправилен“, казва онлайн ръководството на Apptentive.


Android на Google отдавна се противопоставя да предлага оценки в приложения, въпреки натиска от страна на разработчиците. Преди 2017 г. процентът на петзвездните оценки за приложения за Android, изтеглени от Play Store, беше по-висок от този на Apple за всички пет категории, проследявани от Apptentive. Но от 2017 г. рейтингите в App Store поеха водеща роля.


Сега това вероятно ще се промени. На 5 август Android отстъпи и започна да предлага подкани за оценка в приложенията си. Подобно на Apple, Android казва, че намерението му е разработчиците да получат по-честни и безпристрастни отзиви. Но също така цитира разработчици, които хвалят инструмента, за да им помогне да постигнат, както се изразява, „най-висок рейтинг за всички времена само седмица след като внедрихме рецензии в приложението“ - ясно потвърждение, че разработчиците могат да очакват повишаване на рейтингите, независимо дали действително подобряват приложението си.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: