Как се променя туризмът след пандемията

Как се променя туризмът след пандемията Снимка: Pixabay

Хората започват да пътуват повече индивидуално, но и виртуално, смятат участниците на пазара на туристически услуги в Русия.

След няколко месеци на затворени граници заради пандемията туризмът преживява безпрецедентна криза. Много туристически градове по света са празни: според анализа на Cushman & Wakefield рентабилността на хотелските стаи в Рим през първата половина на годината е намаляла със 73,3%, до 32 $ на ден, в Санкт Петербург със 79%, до 14 $ на ден, в Прага със 73,6% или до 20 $ на ден.

Заради невъзможността да се пътува зад граница вътрешният туризъм е започнал да се развива активно почти по цял свят, отбелязват от проекта Road.Travel в Русия. Полетите не изглеждат безопасни по отношение на хигиенните стандарти, затова туристите проучват алтернативни варианти на обичайните си маршрути. Популярни това лято станаха пътуванията на неголеми разстояния от вкъщи и без нощувки.

От Московския департамент по туризъм смятат, че в тези условия е необходимо да се обърне специално внимание на регионалния туризъм. В Москва е стартирал проектът „Дни на наследството", като желаещите могат да се записват на безплатни пешеходни, автобусни, велосипедни екскурзии или дори такива със скутер до места в близост до руската столица, които са непознати за масовия турист.

За тези, които предпочитат да спазват режима на самоизолация, се предлагат виртуални турове, като например онлайн проектът Moskostoboy, чрез който могат да се разгледат най-известните московски музеи и галерии.

„Виртуалното пътуване скоро ще се превърне в добър спомагателен инструмент при избора на реално пътуване без, разбира се, да може да го замести”, разказва Алексей Зарецки, главен изпълнителен директор на Travelata.ru, пред „Ведомости".

„Пандемията ускори развитието на нови технологии в областта на туризма, но повечето от тях са свързани с реални пътувания”, отбелязва и Кирил Хомко, основател на компанията „Таймсинери”. Става въпрос за облачни услуги, където можете да качите паспорт или виза; безконтактно да преминете през регистрация и контрол по сигурността на летището – чрез камера за лицево разпознаване и проверка с безконтактни устройства; да се регистрирате в хотел, но не на рецепцията, а чрез мобилно приложение. Последното съвсем не е фантастика, а действащ проект на Traveler ID под егидата на Amadeus, разработчик на технологични решения за туристическата индустрия.

„С появата на голям брой нови услуги и опростяването на инструментите за създаване на уебсайтове, популярността на индивидуалните пътувания нараства”, продължава Хомко. Маршрутите за пътуване могат да бъдат намерени не само в блогове, но и в услуги и приложения като Maps.me.

Проектът Road.Travel, например, дава възможност да се създават маршрути за самостоятелно пътуване и да се публикуват в каталога на компанията или на собствени сайтове. А приложението izi.travel предлага аудио ръководства, включително интересни маршрути по федералните магистрали на Русия. „Освен това интеграцията на готови маршрути и други туристически продукти в навигационните системи на интелигентните автомобили вече започва”, добавя Хомко.

Още по темата във

facebook

Сподели тази статия в: